Viestintäpalvelu Kirkastuksen yhteistyö Hävikkikukkakauppa Kukkiksen kanssa

Näin hävikkikukkakaupan Instagram-tili sai inspiroivan sisältösuunnitelman

Hävikkikukkakauppa Kukkis sai Instagram-tilin Kirkastus™ -valmennuksessa sisältösuunnitelman ja kirkastetun ilmeen Instagram-tililleen. Samalla valmensin kukkakaupan harjoittelijan tuottamaan sisältöä tilille yrityksen brändin mukaisesti.

Pienyrittäjän kiireinen arki ei jättänyt aikaa somesuunnittelulle

Helsinkiläisen Hävikkikukkakauppa Kukkiksen omistaja Armi kamppaili pienyrittäjille tutun haasteen kanssa: tekemistä oli kädet täynnä, ja Instagram-tili täyttyi epäsäännöllisesti kauniista, mutta vaihtelevasta sisällöstä ilman suunnitelmallisuutta tai yhtenäistä ilmettä. 

Myyntikanavana oli käytännössä sähköposti, joka kyllä löytyi Instagram-tilin tiedoista. Myyntiä ei kuitenkaan aktiivisesti edistetty muuten, kuin lähinnä uusimpia hävikkituotteita stooreihin kuvaamalla ja puskaradion kautta. 

Harjoittelijasta valmennettiin somesisällön tuottaja

Kukkiksen perustaja Armi kaavaili harjoittelijastaan, puutarha-alan opiskelija Nadjasta, itselleen apua Instagram-tilin päivittämiseen. Riskinä oli kuitenkin tilin muuttuminen vieläkin sekavammaksi, ellei kaikkea tehtäisi yhdessä – mikä taas veisi liikaa aikaa.

Kukkiksen Instagram-tilin toivottiin palvelevan asiakkaita paremmin sekä olevan jatkuvasti ajan tasalla, jotta se tukisi – ja tuottaisi – myyntiä. Selkeyttämisen ohella tilin haluttiin säilyttävän Kukkikselle ominainen maanläheisyys ja värikkyys.

Valitsimme koko päivän valmennuksen (M), jossa harjoittelija Nadja oli valmennettava. Näin hän sai perustaidot Instagram-tilin hyödyntämiseen Kukkiksen ilmeen mukaisesti, ja Armin työaikaa säästyi. 

Alkuhaastattelu muodosti markkinointisuunnitelman

Aloitimme työskentelyn Armin ja Nadjan kanssa yhteisellä etäpalaverilla. Olin lähettänyt heille ennakkokysymykset ja ehtinyt tarkkailla Kukkiksen Instagram-tiliä muutaman viikon ajan. 

Aloituspalaverissa selvitin Armia haastattelemalla mm. yrityksen arvot, ydinkohderyhmän ja unelma-asiakkaan. Samoin kävimme läpi Instagram-tilin tarkoituksen ja tavoitteet, sekä käytännön resurssit niihin pääsemiseksi. Näin minulla oli käytännössä jo minikokoinen markkinointisuunnitelma Instagram-tiliä varten, kun valmennuspäivä Nadjan kanssa koitti.

Ennakkotehtävien avulla suoraan syvään päätyyn

Aloituspalaverin jälkeen olin antanut molemmille ennakkotehtäviä valmennuspäivää varten. Näin meillä oli käytössämme valokuvia sekä tunnukset tarvittaviin palveluihin, eikä aikaa päivästä kulunut hukkaan.

Valmennuspäivä alkoi Kukkiksen Instagram-tilin kriittisellä tarkastelulla. Markkinointisuunnitelman ansiosta meillä oli jo kirkastettuna yrityksen olemassaolon tarkoitus sekä Instagram-tilin tavoitteet. 

Aamupäivän aikana mm.: 

  • Muokkasimme tilin biografian eli esittelytekstin Kukkista paremmin kuvaavaksi ja asiakkaille houkuttelevammaksi. 
  • Määrittelimme yhdessä tilin äänensävyn ja kuvien tunnelman. Määrittely tapahtui ohjaavilla kysymyksillä sekä aikaisempia julkaisuja tarkastelemalla ja peilaamalla niitä päätavoitteisiin. 
  • Kuluttajamyynnin kannalta Kukkiksen stoorit ovat avainasemassa, sillä liikkeen valikoima vaihtuu jatkuvasti. Niinpä uutuuksille omistettiin kokonaan oma stoorisarja. 
  • Stooreista poistettiin vanhat ja asiakkaan kannalta epäolleelliset sisällöt. Kaikkien kiinnitettyjen stoorien nimet päivitettiin yhtenäisemmiksi ja informatiivisemmiksi.

Luonnoksia ja uuden luomista

Iltapäivän puolella pääsimme luomaan uutta sisältöä Kukkiksen Instagram-tilille. Aamupäivän aivojumppa oli tehnyt tehtävänsä, ja sen aikana saamamme ideamme olivat jalostuneet Kukkiksen tyyliin sopiviksi.

Iltapäivän aikana mm.:

  • Valitsimme kolme tyylikästä ja ajatonta julkaisua feedistä sen ylälaitaan kiinnitettäväksi.
  • Teimme informatiivisen stoorin kiinnitettäväksi ajankohtaiseen stoorisarjaan.
  • Kävimme läpi Kukkiksen omaa kuvapankkia tulevia julkaisuja silmällä pitäen.
  • Luonnostelimme kolme erilaista postausta tulevaisuutta varten asiakkaan ostopolku mielessämme. Samalla tuli treenattua postauksen tallentamista luonnoksiin.
  • Suunnittelimme tilin tulevaa yleisilmettä kuvien laadun, sisällön ja vuodenaikojen vaihtelun näkökulmasta.
  • Ideoimme erilaisia postauksia, joilla saadaan kiinnitettyä toivottujen unelma-asiakkaiden huomio. Mietimme myös, millä häshtägeillä saa näkyvyyttä.

Instagram-tilin sisältösuunnitelma ohjaa tekemistä ja antaa inspiraatiota

Valmennuspäivän ideoista ja pohdinnoista syntyi Kukkikselle uniikki Instagram-sisältösuunnitelma. Kirjoitin sinne auki tilin äänensävyn ja kuvien tunnelman, sekä sisältöideoita kokonaisuuteen, eri vuodenaikoihin ja yksittäisiin postauksiin. 

Sisältösuunnitelmassa olen ottanut huomioon kohderyhmän ja unelma-asiakkaan. Suunnitelmasta löytyy vinkit myynninedistämiseen niin stoorien kuin postausten osalta. Lisäksi kirjasin ylös Armin ja Nadjan sovitut vastuualueet tilin ylläpitämiseen.

Tällaisia kommentteja Kukkiksen Instagram-tilin Kirkastus -sisältösuunnitelma kirvoitti:

  • Ihanan visuaalinen ja selkee suunnitelma!
  • Eri asiat on hyvin jaksoteltu ja jokaiseen osioon on helppo uppoutua.
  • Inspiraatio-kuvat selkeyttää hetkessä niitä suunnitelmia, mistä tuli puhuttua valmennuksen aikana.
  • Selkeyttää juuri sopivasti niitä asioita, joita ei alkupalaverin aikana osattu nimetä, mutta sait punaisesta langasta hyvin kiinni!
  • Valmis suunnitelma herättää motivaation ja inspiraation instatilin parannuksiin, ohjeet on tosi kannustavia.
Ote Kukkiksen Instagram-tilin sisältösuunnitelmasta

Tarpeellinen pysähdys markkinoinnin äärelle

Kun Armi ja Nadja olivat päässeet tutustumaan Instagram-tilin sisältösuunnitelmaan, pidimme päätöspalaverin. Armi oli tyytyväinen Kukkiksen Instagram-tilin kirkastettuun ilmeeseen ja sisältösuunnitelman konkreettisiin esimerkkeihin. Vinkkasin myös hyviä käytäntöjä uusien toimintatapojen viemisestä käytäntöön.  

Molemmat pitivät valmennusta kokonaisuudessaan erittäin tarpeellisena. Nadja sai intensiivisen startin uuteen vastuualueeseensa sekä kaipaamansa selkeät ja inspiroivat ohjeet Instagram-postauksiin yrityksen brändin mukaisesti. Armin visio Instagram-tilin käytöstä osana Kukkiksen kokonaismarkkinointia puolestaan vahvistui entisestään. 

Lopputuloksena Kukkis sai inspiroivan Instagram-sisältösuunnitelman, jonka jokaisessa ehdotuksessa on otettu huomioon markkinoinnin pitkän tähtäimen tavoitteet. 

Palaute

“Tosi tehokasta, mutta tarpeeksi kevyttä toimintaa hyvällä otteella. Timanttinen juttu kokonaisuudessaan!” Armi

”Valmennus oli selkeä ja järjestelmällinen. Ei tarvinnut itse miettiä, missä järjestyksessä asiat kannattaa käydä läpi, eikä ajankäytöstäkään tarvinnut huolehtia. Opin Instagramin käytöstä juuri ne oleelliset asiat, mitkä oli hyödyksi!” Nadja

Kirkasta Instagram-tilisi tavoitteellisella sisällöntuotannolla

Jos sinäkin haluat saada Instagram-tilisi palvelemaan paremmin unelma-asiakkaitasi, varaa ilmainen kartoituspuhelu kanssani täältä. Puhelun aikana kuulet, millaisella kärjellä toteuttaisin Instagram-tilin Kirkastus™ -valmennuksen juuri sinulle.

Kartoituspuhelun jälkeen voit vapaasti päättää, haluatko lähteä kanssani yhteistyöhön – puhelu ei sido sinua mihinkään ja on sinulle täysin maksuton. 

2 ajatusta aiheesta “Näin hävikkikukkakaupan Instagram-tili sai inspiroivan sisältösuunnitelman”

  1. Mari Viljanen

    Moi Milka!
    Onpa hauska nähdä että sinäkin olet laittanut oman yrityksen pystyyn. Siunausta työllesi! Voitais joskus jutella ja vaihtaa kuulumisia aiheen tiimoilta jos ehdit soitella tai nähdä joku päivä!

    1. Kiitos samoin! Vertaistuki ja ajatusten vaihto on aina tervetullutta! 🙂

Kommentointi on suljettu.

Scroll to Top