Aloittavan yrittäjän 3 suunnitteluvirhettä – ja kuinka välttää ne

Auttaakseni sinua, hyvä yrittäjäkollega, listasin yleisimmät aloittavan yrittäjän virheet, jotka liittyvät suunnitteluun – tai sen puutteeseen. Pitkäaikaisena yrittäjänä tiedän, mistä puhun, sillä olen tehnyt aikoinaan samat virheet. Toivon kuitenkin, että sinä voisit välttyä niiltä. Viisaimmat oppivat muiden virheistä!

Keskityin vain yhteen tulonlähteeseen

Aloitin yrittäjän urani parikymppisenä vastavalmistuneena. Olin tottunut elämään opiskelijabudjetilla, joten ensimmäisten isompien yhteistyökuvioiden palkkiot tuntuivat massiivisilta!

Tein sen virheen, etten alkanut aktiivisesti markkinoida omaa osaamistani unelma-asiakkaille, vaan tyydyin diileihin, joista sai kivasti rahaa. En rakentanut yritystoimintaani kestävälle pohjalle.

Yrittäjillä, joilla on vain muutamia toimeksiantajia, on suuri houkutus luottaa niiden pysyvyyteen. Jos tottuu siihen, että suurin asiakas tuo leivän pöytään, järkytys voi olla kova, kun yhteistyö päättyykin, eikä sen tilalle ole suunniteltu mitään.

Mitä vähemmän asiakkuuksia yrittäjällä on, sen pidemmän ajan niiden hankkiminen yleensä vie. Siksi markkinoinnin tulisi olla jatkuvaa luottamuksen ja asiakassuhteiden luomista, vaikka kalenteri sillä hetkellä täysi olisikin. 

Markkinointia ei tehdä vain siksi, että saataisiin myyntiä heti huomenna. Sillä rakennetaan brändiä, sitoutetaan yleisöä ja tavoitellaan potentiaalisia uusia asiakkaita. Ilman markkinointisuunnitelmaakin sinulla voi toki riittää asiakkaita juuri nyt, mutta silloin et välttämättä varmista, ovatko he pysyviä, tai mistä saat lähteneiden tilalle uusia.

Räätälöin tarjouksia jokaiselle kysyjälle

Kuinka jännittävää, kun aloittavan yrittäjän sähköpostiin kilahtaa ensimmäinen tarjouspyyntö! No, se ei ehkä ollut juuri sitä, mitä olit suunnitellut tekeväsi, mutta totta kai teet tarjouksen… VIRHE. Saatat olla jumissa huonosti hinnoiteltujen keikkojen kanssa vielä vuosienkin päästä.

Jos et ole etukäteen miettinyt, mitä tarjoat, kenelle ja millä hinnalla, pahimmassa tapauksessa muut alkavat ohjata tekemisiäsi. Sen jälkeen yritystä et enää johda sinä itse, vaan asiakkaiden tarpeet ja heidän kukkaronsa.

Ovatko kyselijät selvillä, mitä oikeastaan myyt ja kenelle? Älä rustaa räätälöityjä tarjouksia jokaiselle, joka niitä pyytää, elleivät ne ole juuri sitä, mitä myyt! Ja älä ainakaan laske hintaa tarjouspyynnön hämäämänä. 

On suuri houkutus tarjota osaamistaan kaikille kiinnostuneille. Mutta jos et ole määritellyt tarkkaan tuote- tai palvelutarjontaasi hintoineen, saatat päätyä nikkaroimaan jokapojan hommia alehinnoin kaikille muille, paitsi unelma-asiakkaillesi. 

Vaikka päätyisitkin tekemään nopean rahan toivossa jotain muuta kuin alunperin olit ajatellut, työaika on poissa todellisen päämääräsi tavoittelusta. Joskus toki kurssintarkistus on tarpeen, mutta uskalla sanoa “ei” tarjouspyynnöille, jotka eivät palvele tavoitteitasi!

Alkuvaiheessa yrittäjätaivaltani koin painetta palvella jokaista kyselijää, joka pyysi minua mukaan johonkin. Tämä sai minut kuitenkin tuntemaan, etten ole tarpeeksi hyvä keikkoihin, joihin minua pyydettiin, sillä ne eivät välttämättä olleet ydinosaamistani. Sain kyllä kokemusta, mutta yritystoimintani ei lähtenyt lentoon.

Kun vuosia myöhemmin kirkastin mielessäni uudelleen vahvuuteni ja tavoitteeni, sain varmuutta kieltäytyä sen ulkopuolelle jäävistä asioista. Se vapautti aikani oikeanlaisten asiakkaiden tavoittamiseen ja intohimoni kehittämiseen!

Hioin ideoita loputtomiin

Olen perfektionisti, myönnetään. Sen huono puoli on, että lukuisat ideat jäävät suunnitteluasteelle, eikä niistä koskaan tule tarpeeksi valmiita lanseerattavaksi.

Jos jää hiomaan ideasta täydellistä, markkinarako on jo sulkeutunut siinä vaiheessa, kun tuote tai palvelu joskus näkee päivänvalon. Puhumattakaan hukkaan heitetyistä työtunneista, jos tuote ei myykään.

Tarvitset siis jonkun vain potkaisemaan sinut liikkeelle! On se sitten konsultti, kollega tai paras ystäväsi, sovi hänen kanssaan etenemisstrategia. Anna hänelle esimerkiksi lupa pakottaa sinut julkaisemaan tuotesivu tiettynä päivänä, vaikka niillä olisi silloin mielestäsi vielä keskeneräistä tietoa. 

Rohkene tarjota asiakkaille ideaa, jonka tiedät osaavasi toteuttaa. Toimittamiseen liittyvät hankinnat, työtunnit ja viilaukset kannattaa jättää to do -listalle vasta tilaussopimuksen saamisen jälkeiseen aikaan, jotta pääset joskus myymäänkin suunnittelupöydän äärestä.

Järisyttävää? Kyllä, mutta toimii etenkin meille, joille deadline on paras motivaattori! 

Satsaa suunnitteluun edes lounastauon verran aikaa

Suunnittele siis toimintaasi, mutta älä hio tuotteitasi loputtomiin, vaan ala myös myymään! Tarjoa valmista tuotteita julkisine hintoineen, jolloin vältyt turhien tarjousten räätälöinniltä. Ja tee markkinointia suunnitelmallisesti, jolloin varmistat tasaisen asiakasvirran myös tulevaisuudessa.

Jos tarvitset apua yrittäjätaipaleesi alkuun ja haluat välttää virheet jotka minä tein, sovi ilmainen kartoituspuhelu kanssani. Se ei sido sinua mihinkään ja puhelun aikana kuulet henkilökohtaisemmin, miten voisin auttaa juuri sinua.

Tarjoan tuoreille yrittäjille Suunnan Kirkastus™ -markkinointisuunnitelmaa. Se vie aikaa sinulta vain lounastauon verran, ja maksaa 99 € + alv, mutta auttaa löytämään oikean suunnan ja pysymään siinä.

P.s. Pohditko vielä, onko Suunnan Kirkastuksesta™ mitään apua? Yrittäjyyden kynnyksellä olleen Annikan odotukset se jopa ylitti: “Suunnan Kirkastus™ selkiytti ajatuksiani ja todellakin nimensä mukaisesti kirkasti suuntaa, johon edetä. Tästä on helppo jatkaa eteenpäin. Suosittelen lämpimästi!”

Nyt Annika pyörittää omaa lyhytterapia-vastaanottoa Porissa. Kurkkaa hänen IG-tilinsä @askeleitapolulla täältä!

P.p.s. Jos haluat vain lukea lisää blogeja, liity sisäpiiriini ja vastaanota uusimmat kirjoitukseni suoraan sähköpostiisi!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Scroll to Top