En ole jouluihminen, joten…

En yleensä postaile someen jouluisia tunnelmakuvia tai lähettele joulutervehdyksiä. Se ei johdu siitä, ettenkö arvostaisi joulun sanomaa. En vain ole tyypillinen ”jouluihminen”. Ahdistun jouluun liittyvästä stressistä ja influenssan tavoin tarttuvasta lahjapaniikista. Niinpä rentoudun kunnolla vasta joulun jälkeen.

Sen sijaan vuodenvaihde on ollut minulle aina odotettu hetki. Uusi vuosi inspiroi tulevaisuuden suunnitteluun ja samalla on mukava muistella päättyvän vuoden käännekohtia. Nuorena minulla oli tapana kirjoittaa joka uudenvuodenaattona kirje itselleni vuoden päähän.

Nyt kun Viestintäpalvelu Kirkastus on päättämässä ensimmäistä tilikauttaan, ajattelin ottaa vanhan perinteen käyttöön uudesta näkökulmasta – eli tarkastelemaan yrityksen kulunutta vuotta ja suunnittelemaan seuraavaa. Alla siis listattuna vuoden 2022 plussat ja miinukset, sekä tavoitteet vuodelle 2023!

Vuoden 2022 plussat:

  • Uuden alku. Pitkään haaveilemani päätoiminen yrittäjyys starttasi 1.3.2022 toimialana viestintä ja markkinointi.
  • Tutut asiakkaat. Pääsin heti keväällä työn imuun Iso Kirja ry:n markkinoinnin suunnittelun ja toteutuksen parissa. Uusi rooli tutussa yhteisössä istui kuin nenä päähän.
  • Suurtapahtumat. Vihdoinkin saa taas kokoontua! Vietin keskikesää Juhannuskonferenssin talkootyössä, tapahtuman mainostoimiston esimiehenä.
  • Politiikka. Syksyllä sain virtaa paluusta politiikan pariin, mutta tällä kertaa kouluttamisen ja markkinointisuunnittelun parissa työntekijästatuksen sijaan.
  • Puskaradio. Olen tosi kiitollinen ihanille asiakkailleni, jotka ovat antaneet julkisen suosituksen tai suositelleet minua suoraan eteenpäin omissa verkostoissaan!

Vuoden 2022 miinukset:

  • Sairastelu. Vaikka varauduin yllätyksiin hankkimalla itselleni työterveyshuoltosopimuksen ja varmistamalla YEL:in riittävän tason, se ei tietenkään estä itse sairastelua. Asiakastöiden seisominen oli kurjinta kurkkukipuisena.
  • Ajanhallinta. Rakastan suunnittelemista ja minulla on kalenterimerkinnät kaikille asiakkaiden tärkeille päivämäärille, mutta oman firman kehittämiseen varatut slotit tuntuvat katoavan kalenterista johonkin mustaan aukkoon.
  • Suutarin lapsi. Markkinoinnin tekeminen muille – ihanaa! Markkinoinnin tekeminen omalle firmalle – oho, mitenkäs se taas on jäänyt muiden kiireiden alle…? Eli puhkikulunut sanonta suutarin lapsesta, jolla ei ole kenkiä, pitää kiusallisen hyvin paikkaansa.

Vuoden 2023 tavoitteet:

  • Kesäloman pitäminen. Ensi vuoden heinäkuussa aion tehdä minimimäärän työtunteja. Käytännössä se tarkoittaa ainoastaan nykyisten asiakkaiden somekanavien ylläpitoa parina päivänä viikosta.
  • Nykyisen työmäärän säilyttäminen. Kalenterini on ihastuttavasti täyttynyt, joten kevätkauden panostan nykyisten asiakkuuksien ja projektien hyvin hoitamiseen. Työn laadun, ajanhallinnan ja oman jaksamiseni vuoksi otan uusia projekteja ja asiakkaita vasta syksylle 2023.

Suosittelen sinuakin pitämään pienen tuumaustauon vuodenvaihteessa! Elä uudelleen organisaatiosi huippuhetket ja käsittele takaiskut. Mitkä on sun vuoden 2022 plussat ja miinukset? Jos Viestintäpalvelu Kirkastus liittyy jompaan kumpaan kategoriaan, kuulisin siitä todella mielelläni!

Listaa myös tulevan vuoden tavoitteita. Ja jos tarvitset markkinoinnin tai viestinnän suunnittelussa jeesiä, ota ihmeessä yhteyttä. Menestystä vuodelle 2023!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Scroll to Top