Aloittava yrittäjä: vältä näitä 3 virhettä somessa

Yrityksen perustamisen aika on usein hektistä. Intohimo hommaan pitää mielen virkeänä, ja pää pursuaa erilaisia ideoita. Siinä vaiheessa aloittavana yrittäjänä on yllättävän helppoa sortua sosiaalisen median parissa virheisiin, joita itse ei edes (heti) huomaa:

  1. Pusket kaikki somekanavat kerralla kuntoon
  2. Pidät sometiliä vain myyntikanavana
  3. Teet itse (ja luulet säästäväsi)

Toisin sanoen… homma menee helposti joka suuntaan roiskimiseksi, yli-innokkaaksi tuputtamiseksi tai penninvenyttämiseksi lopputuloksen kustannuksella. 

Älä pahastu suoruudestani. Tiedän, mistä puhun, sillä olen sortunut näihin mokiin aikanaan itsekin. Jatka lukemista, jos haluat tietää niistä tarkemmin… Sillä tarjoan myös vinkit näiden virheiden välttämiseen!

1. Pusket kaikki somekanavat kerralla kuntoon

Ajatteletko, että nykyaikana on pakko olla tili jokaisessa somekanavassa? Paljastan salaisuuden: ei ole pakko. Ei ainakaan joka kanavassa.

Mikäli pusket kaikki mahdolliset somekanavat kerralla kuntoon… No, voin kertoa, etteivät ne todennäköisesti ole enää vuoden päästä kunnossa. Ainakaan, jos ylläpidät niitä omin voimin muun työn ohessa.

Tuloksellinen somemarkkinointi vaatii aikaa, vaivaa ja rahaa. (Eihän yrittäjän työaika ole ilmaista.) Ennen yhteenkään somekanavaan rekisteröitymistä kannattaa siis hetkeksi pysähtyä miettimään, ketä sillä oikein tavoittelet, mikä on kanavan tavoite ja pystytkö täyttämään tavoitteen itse. Muuten sinulla on käsissäsi lukematon määrä aikasyöppöjä, joihin suollat sisältöä kännykältäsi sattumanvaraisesti aina, kun satut muistamaan.

Lopputulos on parhaimmillaan spontaani. Pahimmillaan kanavat hiljenevät alkuhuuman jälkeen – ja jättävät jälkeensä kalvavan ahdistuksen siitä, ettet tee mitään tarpeeksi.

Sen sijaan, jos olet pysähtynyt hetkeksi markkinointisuunnitelman äärelle, tiedät jo, kuka on unelma-asiakkaasi ja mistä somekanavasta hänet tavoitat. Tadaa! Silloin sinun ei tarvitse – eikä kannatakaan – olla kaikissa kanavissa… Vaan vain niissä, jotka palvelevat tavoitteitasi ja tavoittavat kohderyhmäsi.

2. Pidät sometiliä vain myyntikanavana

Miksi ylipäätään perustat sometilin? Ajatteletko, että se toimii hyvänä myyntikanavana? Kyllä, se on mahdollista. 

Se taas ei ole todennäköistä, että myyntiä saa – ainakaan pitkällä aikavälillä – aikaiseksi tilillä, joka suoltaa pelkkiä mainoksia. Ethän sinäkään mene sosiaaliseen mediaan ostamaan, vaan viihtymään. 

On toki tärkeää, että esittelet palvelusi ja tarjonnan selkeästi sometilin perustiedoissa ja sisällöissä. Mutta sen lisäksi tilin pitäisi tarjota käyttäjälle jotain lisäarvoa, jotta se saisi tosifaneja seuraajikseen. 

Tosifanit nimittäin ostavat sinulta ja suosittelevat sinua eteenpäin ilman, että sinun tarvitsee erikseen hikoilla myyntipuheluiden parissa. Siksi kannattaa panostaa yhteen sometiliin, jonka laadukkaan sisällön parissa potentiaaliset asiakkaasi oikeasti viihtyvät!

3. Teet itse (ja luulet säästäväsi)

Okei, todetaan faktat. Aloittavalla yksinyrittäjällä ei välttämättä ole suurta budjettia markkinointiin, sillä rahaa kuluu muihinkin investointeihin… Ja ylipäätään elämiseen. 

Siksi somekanavat ovatkin niin houkuttelevia ottaa käyttöön – jos ajattelee, että ne ovat ilmaista mainosta ja tuovat lisää myyntiä. 

Tuottava sometili vaatii kuitenkin satsauksia. Loisteputkien valossa omalla kännykällä napatut tuotekuvat eivät oikein herätä luottamusta. Toisaalta hyvätkään kuvat eivät vakuuta, jos kuvateksti vilisee kirjoitusvirheitä. Ja kolmanneksi, sometilin yleisö on aina alussa rajallinen. Ihmisten tavoittamiseen tarvitaan siis hyvin usein myös maksullista markkinointia (mikä maksaa).

Tuottavalta tililtä vaaditaan suunnitelmallisuutta, tavoitteellisuutta ja laadukasta sisältöä. Satsaa alkuvaiheessa vähintään yhteen osa-alueeseen ammattilaisen kanssa: markkinointisuunnitelmaan, valokuviin, graafiseen ilmeeseen tai teksteihin. Rahallinen panostus kannattaa siellä, missä sinulla itselläsi on vähiten annettavaa.

Erilaisia mainoksia kannattaa teettää markkinoinnin ammattilaisella, tai jopa ulkoistaa sometilin sisällöntuotanto kokonaan ulkopuoliselle. Tärkeintä on panostaa oman aikasi siihen, mitä osaat parhaiten – ei kaikkeen mahdolliseen. 

Kuinka siis vältät nämä virheet somessa?

  1. Aivan alkuvaiheessa valitse vain yksi somekanava, jonka sitoudut hoitamaan suunnitellusti vuoden verran eteenpäin. Sen jälkeen on helpompi arvioida, kuinka paljon se vie aikaa ja rahaa, toimiiko se kohderyhmääsi ja onko sinulla edelleen intoa ottaa haltuun seuraavakin somekanava.
  1. Testaa erilaisia postauksia, jotka antavat seuraajille enemmän arvoa, kuin pelkät tuote-esittelyt. Kun sinulla jää yhden kanavan ansiosta aikaa sisällöntuotannon lisäksi myös tulosten seurannalle, pikkuhiljaa alat oppia, mitkä postaukset toimivat parhaiten. Näin pystyt parantamaan tilin sisältöä ja saat myös sitoutuneempia seuraajia.
  1. Tee markkinointisuunnitelma. Tee se yrittäjyyskurssilla, neuvojan avulla, netistä mallia katsomalla tai ammattilaisen kanssa… Mutta tee edes jotain sen eteen. Päivitä suunnitelmaa vähintään vuosittain, selaile useammin. Somen päivittämisen suhteen valitse ne osa-alueet, jotka hoidat itse sekä ne, joihin ostat apua toisilta ammattilaisilta. 

Tarjous markkinointisuunnitelmasta aloittavalle yksinyrittäjälle

Jos tarvitset apua yrittäjätaipaleesi alkuun ja haluat välttää virheet jotka minä tein, varaa ilmainen kartoituspuhelu kanssani. Se ei sido sinua mihinkään, vaan selvitämme sinä aikana, olenko paras henkilö auttamaan sinua. 

Tarjoan tuoreille yrittäjille Suunnan Kirkastus™ -markkinointisuunnitelmaa. Se vie aikaa sinulta vain lounastauon verran, mutta auttaa löytämään oikean suunnan ja pysymään siinä. Suunnan Kirkastus™ -markkinointisuunnitelma maksaa huhtikuun loppuun mennessä varattuna vain 75 € + alv 24 %. (Tarjous on voimassa 30.4.2023 asti, normaalihinta on 99 € + alv 24 %.)

Pystyn tarjoamaan suunnittelupalavereita uusille asiakkaille huhti-toukokuussa. Säännöllistä somesisältöjen tuottamista pystyn tarjoamaan elokuusta alkaen. Jos siis tahdot aloittaa syyskauden 2023 askeleen ammattimaisemmalla somesisällöllä, olethan ajoissa liikenteessä suunnittelun suhteen!

P.s. Pohditko vielä, onko Suunnan Kirkastuksesta™ mitään apua? Yrittäjyyden kynnyksellä olleen Annikan odotukset se jopa ylitti: “Suunnan Kirkastus™ selkiytti ajatuksiani ja todellakin nimensä mukaisesti kirkasti suuntaa, johon edetä. Tästä on helppo jatkaa eteenpäin. Suosittelen lämpimästi!”

Nykyään Annika pyörittää omaa lyhytterapia-vastaanottoa Porissa. Kurkkaa hänen IG-tilinsä @askeleitapolulla täältä!

P.p.s. Jos haluat vain lukea lisää blogeja, liity sisäpiiriini ja vastaanota uusimmat kirjoitukseni suoraan sähköpostiisi!

Scroll to Top