Oletko jäsenenä jossakin yhdistyksessä, vapaaehtoistoiminnassa, seurakunnassa tai vaikka harrastajien porukassa, joka hyötyisi omista sometileistä? Tai ehkä edustamasi taho on jo somessa, mutta yhdistyksen sometili kaipaisi parannusta?
Yksi suurimmista syistä olla osallistumatta oman taustaorganisaation sometilin ylläpitämiseen on kuvitella, että pitäisi olla ensiksi lähes puoliammattilainen aiheen tiimoilta tai tykätä selfievideoiden ottamisesta. Onneksi se ei ole koko totuus.
Kaikilla meillä on lahjoja. Käytännönläheisiä, idearikkaita, luovia ja perinteisiä lahjoja. Kaikilla näillä lahjoilla voi halutessaan auttaa edustamansa yhdistyksen somen turvallisuudessa, kehittämisessä tai kiinnostavan sisällön luomisessa.
Etkö usko minua? Sitä varten loin testin ”Kuinka voit hyödyntää luonnonlahjojasi viestinnässä?”, joka antaa uusia näkökulmia asiaan.
Kuusi erilaista luonnonlahjojen lähestymiskulmaa
Testini perustuu John Hollandin kiinnostuskenttien kuusikulmioon ja sen luonnonlahjoihin. Hyödynsin tätä pohjaa luodessani testin, joka kartoittaa juuri sinun omat luonnonlahjasi. Sitten kerron, kuinka voit soveltaa lahjojasi someviestinnässä.
Testiä täyttäessäsi sinun ei tarvitse ajatella sometilejä tai viestintää – vain sitä, mistä oikeasti olet kiinnostunut ja missä olet luonnostaan hyvä. Apukysymykset auttavat sinua testin aikana.
Vastaustesi perusteella kerron, millaiset tehtävät somen parissa voisivat olla sinulle helppoja, luontaisia tai ainakin nopeita oppia. Epäiletkö edelleen, ettei sinulla ole someviestintään vaadittavia lahjoja? Jatka vain lukemista edelleen.
Luonnonlahjat käytännössä
Kuusi erilaista kärkeä ihmisten luontaisille lahjoille heidän kiinnostuksenkohteidensa mukaan ovat realistinen, tutkiva, taiteellinen, sosiaalinen, yritteliäs ja perinteinen. Seuraavaksi esittelen hiukan, millaisia nämä tyypit ovat:
- Realistiset tai käytännönläheiset ihmiset on parhaimmillaan mm. erilaisissa kädentaidoissa, fyysisessä toiminnassa, laitteiden korjaamisessa ja luotettavuudessa.
- Tutkivat tyypit hankkivat taustatietoja, tekevät suunnitelmia ja ratkaisevat vaikeitakin teoreettisia ongelmia.
- Taiteelliset lahjat tulevat esiin ihmisissä esimerkiksi laulamalla, soittamalla, näyttelemällä, maalaamalla, valokuvaamalla, sisustamalla tai kirjoittamalla.
- Sosiaalisesti lahjakkaat ihmiset ovat hyviä opettamisessa, kuuntelemisessa, muiden ymmärtämisessä ja palvelemisessa sekä empaattisuudessa.
- Yritteliäät ihmiset ovat niitä, jotka ovat yleensä verkostoituvat, johtavat, neuvottelevat, myyvät jotain ja ylipäätään ryhtyvät tuumasta toimeen.
- Perinteisiä luonnonlahjoja ovat puolestaan ihmisten sinnikkyys, ajanhallinta, yksityiskohtien muistaminen, järjesteleminen ja tunnollisuus.
Useimmilla meistä tästä listasta erottuu heti ainakin pari omaa osa-aluetta. Sitten on myös muutama niitä täydentävä ominaisuus. Mutta miten nämä liittyvät someviestintään?
Case-esimerkki: Urheiluseuran sometili
Kaikkia mainittuja luonnonlahjoja voi helposti hyödyntää vaikkapa urheiluseuran Instagram-tilin ylläpitämisessä. Otetaanpa käytännön keksitty esimerkki. Tässä vaiheessa on kentänlaitakeskustelujen perusteella päädytty siihen, että seura tarvitsisi oman sometilin Instagramiin.
Tutkiva tyyppi tarkastelee ensin, millaista sisältöä muut urheiluseurat julkaisevat Instagramissa. Sitten hän tekee suunnitelman sometilin nimiehdotuksista ja sisällöstä, jopa tavoitteista.
Luova jäsen luo seuran sometilille visuaalisen ilmeen. Lisäksi hän tekee seuran toiminnasta ilmoitteluun sopivat kuvapohjat Canvalla muidenkin muokattavaksi.
Realistinen tyyppi kuvaa videoita ja valokuvia treeneistä omalla kamerallaan. Hän myös lopulta perustaa tilin, kun homma jää puheen asteelle eikä kukaan muu ala käytännön hommiin.
Sosiaalinen henkilö haastattelee valmentajaa videolle. Ensimmäisten seuraajien ilmestyessä tilille hän huomaa haluavansa reagoida kommentteihin ja yksityisviesteihin, jottei kukaan joutuisi odottamaan vastausta liian pitkään.
Perinteinen ihminen alkaa päivittää treenikauteen liittyvistä asioista säännöllisesti, jottei tili jäisi vain spontaanien tarinoiden varaan. Hän myös tarkistaa kalenterista, mitä tulevaa tapahtumaa kannattaisi mainostaa, täydentää aiheesta Canvan kuvapohjan ja postaa sen.
Yritteliäs henkilö sopii somenäkyvyydestä seuran edustusjoukkueen sponsoreiden kanssa. Hän myös ideoi kampanjan, jolla houkutellaan lisää junioreiden perheenjäseniä mukaan sometiimiin.
Ja kas, näin meillä on jo harrastepohjalta luotu hyvännäköinen ja toimiva sometili, jonka perustamisessa ja ylläpitämisessä tarvitaan kaikenlaisia lahjoja!
Älä jää yksin yhdistyksen sometilin kanssa
Monen yhdistyksen sometili kamppailee vapaaehtoisten puutteen tai työntekijöiden kiireiden kanssa. Somessa olemisen tiedetään olevan tätä päivää, mutta tilin päivittämiseen ei löydetä vapaaehtoisia – ainakaan tiimiksi asti.
Tee testi, niin tiedät, miten voit hyödyntää omia – ja tuntemiesi tyyppien – luonnonlahjoja someviestintään! Älä jää yksin. Löydä lahjat ympäriltäsi. Jonkun yhdistyksen sometili saattaa tulla pelastetuksi sen ansiosta.