10 KÄSKYÄ SEURAKUNNAN IG-TILILLE / Osa 9: Seuraa kehitystä
“Kun olisi parempia kuvia, kyllä tili sitten toimisi… Jos edes saataisi tiimi tuottamaan sisältöä, ei olisi enää haasteita Instagramin kanssa…” Ajatteletko, että sitten kun teet kaiken ohjeiden mukaan, Instagramin käyttö onnistuu siitä eteenpäin? En ole varma, kannattaisiko tätä sanoa ääneen, mutta seurakuntasi Instagram-tili ei tule koskaan täysin valmiiksi.
Hui! Miksi sitten opetan aiheesta? Siksi, että kenelläkään ei ole viisasten kiveä, jolla somesisällön saisi maagisesti toimimaan. Vaikka suosittua sisältöä edesauttavat tietyt toimenpiteet, onnistunut IG-tekeminen vaatii oman yleisön tuntemisen lisäksi sisällön tuottamista, erilaisten tapojen testaamista ja mahdollisten korjausliikkeiden tekemistä pitkällä tähtäimellä.
On keinoja, joilla IG-tilin postausten näkyvyys voidaan saada nousemaan, mutta se saattaa johtaa sitoutuneisuuden heikkenemiseen. Avain onnistumiseen piilee sen tiedostamisessa, mitä tilillä tavoittelet, ja toiminnan jatkuvassa kehittämisessä sen perusteella. Jos esimerkiksi haluat tavoittaa yhteisösi ulkopuolisia ihmisiä ja antaa positiivisen mielikuvan seurakunnastanne, vain sinä pystyt analytiikasta, seuraajien tunnistamisesta ja heidän palautteestaan päätellä, onnistutko tavoitteessasi.
Tutki tuloksia
Menepä seurakuntasi Instagram-tilille. Niin, mene nyt heti katsomaan tilin julkaisuja kuva kerrallaan ja palaa sitten takaisin tämän tekstin pariin.
Paljonko tyypillisellä postauksella oli tykkäyksiä? Entä ketä tykkääjät ovat: seurakunta-aktiiveja, vapaaehtoisia, työntekijöitä? Jos näin on, kannattaa pohtia, saavatko seuraajat Instagram-tilin kautta sellaista tietoa, jota he eivät ole saaneet mistään muualta. Mitä lisäarvoa tili antaa heille?
Postauksia näkee toki paljon suurempikin joukko ihmisiä – ja vain osa heistä reagoi tykkäyksellä tai kommentilla. Jos seurakunnan Instagram-tili on vaihdettu ammattilaistiliksi (mikä muuten kannattaa ehdottomasti tehdä!), saat paljon enemmänkin tietoa käyttäjien toiminnasta sisältösi parissa. Voit esimerkiksi seurata, kuinka moni käyttäjä on postauksen nähtyään tullut vierailemaan profiilissa, ja mahdollisesti alkanut seurata sitä. Tai mitä kautta hän on alun perin päätynyt näkemään postauksesi: aloitussivulta, profiilista, tutki-syötteestä, avainsanoista vai jostain muualta.
Paranna sisältöjä
Jos tykkäyksiä tyypillisessä postauksessa on vain pari prosenttia koko tilin seuraajamäärästä, kannattaa miettiä, miten saisi sisältöä resonoimaan paremmin vastaanottajissa. Eli miten julkaisun näkijä sitoutuisi siihen – vaikkapa kommentoisi tai jakaisi sen eteenpäin omissa tarinoissaan. Tällöin Instagram todennäköisemmin suosittelee julkaisua myös laajemmalle käyttäjäjoukolle ja pidemmän aikaa.
Tämä ei kuitenkaan ole kehotus alkaa suunnitella sisältöä ainoastaan Metan algoritmit mielessä – vaan ne teidän tavoitteet mielessä. Hyvä sisältö “myy itse itsensä”, eikä sen tykkäämiseen tai jakamiseen tarvita väkinäistä kehotusta tai seuraajien velvollisuudentuntoon vetoamista. Kannattaa viimeistään nyt kerrata käskyt 1 ja 2, eli tavoitteet ja kohderyhmä. Tarkista myös aika ajoin, että tilin sisältö pysyy linjassa seurakunnan arvojen ja tavoitteiden kanssa.
Kun olet tutkinut seurakunnan IG-tilisi sisältöä, pystyt paremmin parantamaan sitä. Oliko tilin tavoitteena tavoittaa seurakunnan ulkopuolisia ihmisiä? Katso, mitkä julkaisut onnistuivat tässä parhaiten ja toista niiden ideaa varioiden muissa postauksissa. Vai oliko tilin tavoitteena parantaa kommunikaatiota seurakunnan jäsenten kanssa? Katso, mitkä julkaisut onnistuvat tässä parhaiten ja jatka sisällön tuottamista siihen tyyliin keskittyen. Ja niin edelleen. Hoksasit varmaan jo idean.
Tsemppiä tilin kehittämiseen! Seuraavassa ja viimeisessä osassa pohditaan seurakunnan IG-tilin uudistamista.
Blogiteksti on yhdeksäs osa sarjasta ”10 käskyä seurakunnan Instagram-tilille”.
Lataa maksuton opas
Jos haluat itsellesi muistiin kaikki 10 käskyä selkeässä paketissa, lataa ilmainen opas!