10 KÄSKYÄ SEURAKUNNAN IG-TILILLE / Osa 8: Ole sosiaalinen somessa
Seurakunnalle Instagram-tili on perustettu valitettavan usein vain tiedotuskanavaksi kirkossa tapahtuvalle toiminnalle. Siinä ei ole mitään väärää, mutta jos sisältö on vain infoja, todennäköisesti tili ei silloin toimi toivotulla tavalla – eli informaatio tapahtumista ei leviä niille käyttäjille, jotka tietoa oikeasti tarvitsisivat. “Häh?” Annas kun selitän.
IG-tili tarvitsee elämää, jotta sisältö tavoittaa ihmisiä – siis muitakin, kuin niitä tosifaneja, jotka tykkäävät joka postauksesta. Sosiaalisen median algoritmit (eli säännöt, joiden mukaan sisältöä näytetään ja suositellaan muille käyttäjille) suosivat vuorovaikutteista ja reaktioita herättävää sisältöä.
Kaksipuolista viestintää
Seurakunnan somessa on siis tärkeää olla sosiaalinen. Pyri avaamaan keskustelua esimerkiksi kysymällä kysymyksiä seuraajilta. Tarinoissa on loistavia apuvälineitä vuorovaikutukseen: tarrat, kyselyt, visat, laskurit ym. Hyödynnä niitä omien kykyjesi ja kiinnostuksen kohteidesi mukaan. Parhaimmillaan saat seuraajilta tärkeää tietoa siitä, mitä he toivovat seurakunnalta ja seurakunnan somelta.
Välillä kohistaan trendaavista sisällöistä ja somekouluttajat kertovat, millaisia sisältöjä Instagramin algoritmi milloinkin suosii. Älä kuitenkaan tuota sisältöä algoritmille, vaan keskity siihen, mistä olet itse innostunut ja mikä toimii seuraajien parissa!
Kun sisältö on mukaansatempaavaa ja tarjoaa ihmisille jotain sellaista, mitä seurakunnan muista kanavista ei saa, tilin sitoutuneisuus kasvaa ja reaktiot paranevat. Sitä myötä myös ne infot (joiden takia Instagramiin alun perin ehkä mentiin), alkavat saamaan muun sisällön ohella entistä parempaa näkyvyyttä. Parhaimmillaan sisällöt alkavat näkyä laajemmin muillekin, kuin tilin omille seuraajille – eli tieto seurakunnan tapahtumista ja toiminnasta leviää juuri niille, joita ei ehkä muuten tavoiteta.
Sovi säännöt kommunikoinnille
Mitä vuorovaikutteisempaa sisältöä seurakunnan somessa on, sen tärkeämpä on sopia, kuinka sitä moderoidaan. Eli kuka käy vastaamassa kommentteihin ja yksityisviesteihin? Kuinka reagoidaan, kun seurakunta tägätään tarinaan – jaetaanko se omissa tarinoissa vai kiitetäänkö kommenteissa? Entä kuka muotoilee vastaukset mahdollisiin negatiivisiin palautteisiin? Käytetäänkö kommenteissa kirjoittajan nimeä?
Hyvä periaate on reagoida vähintään tykkäyksellä kommentteihin, mutta mieluiten tietenkin vastata fiksusti. Mikäli kommenttikentässä ryöpsähtää kiivas tai teologinen keskustelu, voi olla hyvä pyytää vastuuhenkilöltä vastausta, jonka kommentoi yleisesti kaikille.
Mikäli yksityisviestejä (=direct message) tulee usein ja niiden vastaamiseen ei ole tarpeeksi henkilöresursseja käytettävissä, kannattaa harkita esimerkiksi usein kysyttyjen kysymysten lisäämistä viestiosioon. Tärkeintä on, ettei tiliä jätä oman onnensa nojaan aina julkaisemisen jälkeen. Etenkin roskapostit, tietojen kalastelut ja muut häiriköt kannattaa estää ja blokata. Myös feikkitilit kannattaa poistaa seuraajista, sillä ne heikentävät tilin suosiota.
Seuraavassa osassa sukelletaan kuitenkin tarkemmin tilin kehityksen seurantaan.
Blogiteksti on kahdeksas osa sarjasta ”10 käskyä seurakunnan Instagram-tilille”.
Lataa maksuton opas
Jos haluat itsellesi muistiin kaikki 10 käskyä selkeässä paketissa, lataa ilmainen opas!
I’m not that much of a online reader to be honest but your sites really nice, keep it up!
I’ll go ahead and bookmark your website to come back down the road.
Cheers