10 KÄSKYÄ SEURAKUNNAN IG-TILILLE / Osa 7: Hanki kuvamateriaalia
Jos tavoitteita, kohderyhmää ja tyyliä seurakunnan IG-tiliä varten ei olla päätetty ja rohkeasti rajattu, tilillä on suuri riski jäädä pelkäksi infokanavaksi sekalaisine tapahtumamainoksineen. “Mitä sitten”, saatat ihmetellä – mikäli seurakunnan IG-tili on perustettu vain tilaisuuksista tiedottamista varten. Noh, ainakin jätät silloin valtavan potentiaalin käyttämättä.
Instagram tarjoaa seurakunnalle loistavan mahdollisuuden esitellä toimintaa ja siten madaltaa kynnystä uusille kävijöille. Ilman laadukkaita kuvia Instagramissa on kuitenkin vaikeaa erottua joukosta ja saada skrollaus pysähtymään.
Laadukkaat kuvat aidoista tilanteista
Epärealististen kuvapankkikuvien sijaan kannattaa panostaa todellisiin hetkiin seurakunnan arjesta. Jos alkuvaiheessa käytössäsi ei kuitenkaan ole minkäänlaista kuvamateriaalia seurakunnasta, on kuvapankkikuvat toki parempia kuin se, ettei postaa minkäänlaisia kuvia. Kannustan kuitenkin siirtymään aitojen kuvien pariin niin pian, kuin se on mahdollista.
Parhaassa tapauksessa paikalle hankitaan ammattivalokuvaaja ottamaan vähintään esittelykuvat työntekijöistä ja vastuuta kantavista vapaaehtoisista. Mielellään tietysti myös tilaisuuksista. Mikäli budjetti ei veny siihen, etsikää seurakunnan vapaaehtoinen, jolla on järjestelmäkamera käytettävissään ja hiukan kokemusta ihmisten kuvaamisesta. Jos sellaista ei löydy edes kissojen ja koirien kanssa, hyödyntäkää edes työntekijöitä kännykkäkameroineen.
Tilatkaa tai napsikaa sitten kuvia säännöllisesti vuoden ajan erilaisista tilaisuuksista, tapahtumista ja teemoista. Sen jälkeen seurakunnalla on pitkäksi aikaa käytettävissään omassa kuvapankissaan eri vuodenaikoihin sopivia kuvia. Muistakaa varmistaa kuvissa tunnistettavasti näkyviltä ihmisiltä suostumus kuvien käyttöön markkinointitarkoitusta varten.
Mitä tallentaa kameran rullaan?
Vaikka teillä olisi ammattikuvaaja käytössänne, häntä kannattaa ohjeistaa siitä, millaisia kuvia haluatte saada ja mistä tilanteista. Instagramin tarinoissa ja reelseissä itse kännykällä kuvatut videot ovat kuitenkin aitoa ja helposti lähestyttävää sisältöä, eli älkää jättäkö kaikkea ammattilaisen varaan. Kannattaa tallentaa ainakin seuraavia aiheita:
- Kuvat tiloista ja kirkkorakennuksen julkisivusta. Näin ensimmäistä kertaa paikalle saapuvalla ihmisellä on jo pieni käsitys siitä, onko hän oikeassa osoitteessa ja miltä sisätiloissa näyttää.
- Tapahtumakuvat. Paras tapa kuvata seurakunnan elämää, jota tapahtuu paljon muuallakin kuin sunnuntain jumalanpalveluksissa. Jos et pääse itse kaikkialle mukaan, pyydä valokuvia eri toimintojen vetäjiltä tai vapaaehtoisilta.
- Kuvat ihmisistä. Seurakunnan sydän ovat tietysti ihmiset. Näytä, keitä he ovat, haastattele heitä videolle ja ikuista esimerkiksi tervetulotiimin toimintaa, sillä he ovat ensimmäiset ihmiset, jotka uusi seurakuntalainen tapaa.
- Arjen hetket. Voisiko kodeissa kokoontuvista pienryhmistä saada tunnelmakuvia? Miltä työntekijöiden palavereissa näyttää? Missä seurakunnan diakoni kulkee työpäiviensä aikana? Näytä seuraajille muutakin, kuin perinteistä toimintaa.
Näillä eri kuvilla luot seurakunnasta tarinaa, joka on uniikki. Kuvilla voi viestiä seurakunnan arvoista konkreettisemmin, kuin pelkillä arvolauseilla. Parhaimmillaan seurakunnan IG-tili kurkistaa kirkon kulissien taakse ja näyttää seuraajille, kuinka arvot ohjaavat toimintaa käytännössä.
Kun kuvapankin kerääminen on käynnistetty, seuraavaksi suunnataan katseet sosiaalisen median ytimeen: sosiaalisuuteen.
Blogiteksti on seitsemäs osa sarjasta ”10 käskyä seurakunnan Instagram-tilille”.
Lataa maksuton opas
Jos haluat itsellesi muistiin kaikki 10 käskyä selkeässä paketissa, lataa ilmainen opas!