10 KÄSKYÄ SEURAKUNNAN IG-TILILLE / Osa 6: Lisää tilin perustiedot
Vaikka olen puhunut persoonallisen ja erottuvan sisällön puolesta seurakunnan Instagram-tilillä, se ei tarkoita perusasioista luistamista. Tilin tulee siis olla helposti löydettävä, seurakunnan viralliseksi tiliksi tunnistettava ja sen perustiedot tarjoileva väylä. Tilin profiilisivuun kannattaa siis lisätä seurakunnan tärkeimmät yhteystiedot – kuin käyntikortissa.
Käyttäjätunnus vs. nimi
Jo tiliä perustettaessa kannattaa nimetä se loogisesti. Ei hätää, jos tämä käsky on missattu – tilin käyttäjätunnuksen voi vaihtaa jälkikäteen. Käyttäjätunnus on kuitenkin eri asia kuin tilin nimi, jota voi myös vaihtaa.
Mikäli toivottu käyttäjätunnus on jo varattu, voi tilin nimetä kuitenkin haluamallaan tavalla. Käyttäjätunnus voi olla esimerkiksi napakka @saalemhki, mutta tilin nimeksi voi laittaa selkeämmän “Saalem-seurakunta Helsinki”. Tarpeeksi kuvaava nimi on erittäin tärkeää, jotta muut käyttäjät voivat löytää sen hakutoiminnolla, esimerkiksi kaupungin seurakuntia etsiessään.
Mikä ihmeen bio?
Bio tarkoittaa biografiaa, eli Instagram-tilin profiilisivun esittelytekstiä. Sen merkkimäärä on rajattu, joten tiivistäminen on tarpeen. Mieti siis, mitä haluat kertoa ihmisille, jotka tulevat kurkkaamaan profiilisi ensimmäistä kertaa! Jos et saa bioon mahtumaan kaikkea haluamaasi, hyödynnä emojeita. Kaikkea ei kuitenkaan edes kannata yrittää mahduttaa bioon. Voit vaikka esitellä tärkeimmät toiminnot postauksissa, jotka kiinnität näkyviin ylimmäisiksi.
Kun päivität Instagram-tilin ammattilaistiliksi, voit lisätä julkisia tietoja, kuten yhteystiedot, näkymään profiilissa. Tällöin myöskään käyntiosoitteeseen ei kulu tilaa biosta. Huomioi sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa lisätessä, että ihmiset saavat varmasti jonkun kiinni yhteyttä ottaessaan! Ohjaa siis käyttäjät selvästi sinne, missä ylipäätään tahdot heidän ottavan yhteyttä seurakuntaan.
Linkit Instagramissa
Jos olet törmännyt “linkki biossa” -lausahduksiin, tiedätkin jo, mistä on kyse. Tilin biografiaan voi siis lisätä yhden tai useamman linkin. Ne tulevat esittelytekstin alapuolelle. Jos seurakunnan nettisivut ovat tärkein kanava, johon on koottu kaikki ajankohtaiset asiat, voi olla hyvä lisätä linkki sinne. IG-tilin tavoitteesta riippuen siellä voi toki olla muutakin, kuin tyypillinen nettisivujen etusivu.
Esimerkiksi ihmisten kontakteja toivova seurakunta voi ohjata linkin suoraan yhteydenottolomakkeeseen. Tai livestriimauksia aktiivisesti välittävä seurakunta voi hyötyä linkistä YouTube-kanavalleen, mikäli toiminta siellä on aktiivisempaa, kuin Instagramissa. Biografian linkit ovat tärkeitä, sillä Instagramin postauksiin ei voi lisätä klikattavia linkkejä, kuten Facebookissa. Tarinoissa linkkien lisäys onneksi onnistuu. Tarinoistakin parhaat voi kiinnittää kohokohdiksi, jolloin ne näkyvät tilillä ennen postauksia.
Seuraavassa osassa keskitytään vihdoin varsinaiseen postaamiseen IG:ssä!
Blogiteksti on kuudes osa sarjasta ”10 käskyä seurakunnan Instagram-tilille”.
Lataa maksuton opas
Jos haluat itsellesi muistiin kaikki 10 käskyä selkeässä paketissa, lataa ilmainen opas!