10 KÄSKYÄ SEURAKUNNAN IG-TILILLE / Osa 5: Valtuuta vastuulliset
“Mitä jos joku närkästyy seurakunnan some-postauksesta?” saattaa olla ihan aiheellinen pelko, jos seurakunnan IG-tilin tunnuksia on jaettu kaikille kiinnostuneille. Jos haluaa tehdä vaikuttavaa ja mieleen jäävää viestintää, siihen tarvitaan kuitenkin persoonallista otetta. Älä siis pelkää antaa vastuuta ihmisille, jotka valitset mukaan seurakunnan some-tiimiin.
Ensinnäkin Instagram-tilin päävastuu kannattaa nimetä yhdelle ihmiselle. Onko hän työntekijä vai vapaaehtoinen? Jos päävastuullinen on töissä seurakunnassa, työnkuvasta riippuen hän saattaa tuottaa sisällön itse tai ohjata tiimiä.
Jos taas tiliä ylläpitää vapaaehtoinen, hänen kannattaa olla vastuullinen jollekulle seurakunnan työntekijälle, jotta mahdollisissa ongelmatilanteissa työntekijä voi päättää, kuinka toimitaan. Kannattaa myös sopia, miten vapaaehtoista somettajaa tiedotetaan seurakunnan infoista, jos niiden toivotaan päätyvän Instagramiin.
Sometiimi tarvitsee johtamista
Tuottipa seurakunnan Instagram-tilille sisältöä sitten vaihtuvat vapaaehtoiset tai isompi tiimi, someviestintäkin vaatii johtamista. Sisällön luojien pitää tietää, mitkä ovat tilin tavoitteet, kohderyhmä, tyyli sekä suositeltu julkaisutiheys. Jos näitä asioita ei ole päätetty tai viestitty, lopputulos saattaa muistuttaa sillisalaattia.
Jos haluat pitää IG-tilin ilmeen yhtenäisenä, mitä enemmän tiimissä on jäseniä, sitä tarkemmat raamit tarvitset. Jos taas sisältöä tuottaa vain yksi ihminen, tyyliä on helpompi ylläpitää. Joka tapauksessa kommunikaatio siitä, mitä sisällöntuottajilta toivotaan tai mitä heille sallitaan, on tärkeää.
Suosittelen sopimaan esimerkiksi yhteisessä keskusteluryhmässä, mitä periaatteita noudatetaan kommentteihin vastaamisessa, häiriköinnin estämisessä ja jakoihin reagoimisessa. Lähtien siitä, kuka näistä asioista ottaa koppia ja missä ajassa.
Säännöt eivät saa suitsia persoonallisuutta
Ohjauksesta huolimatta IG-tililtä odotetaan aitoutta ja rentoutta. Persoonallisella tyylillä erottuu edukseen, joten sometiimin jäsenille pitää antaa vapaat kädet tuottaa omannäköistä sisältöä. Valitse tiimiin siis vain sellaisia henkilöitä, joihin luotat!
Persoonallinen ote ei tarkoita sitä, että hyvän maun rajat rikotaan tai kirkossa kävijöiden yksityisyyttä ei kunnioiteta. Myös tilin suojauksesta ja salasanojen säännöllisestä päivittämisestä kannattaa huolehtia.
Lähtökohdista avoimesti viestiessä ja vapaat kädet vapaaehtoisille salliessa seurakunta voi erottua positiivisesti Instagramissa. Mutta ensin pistetään tilin perusasiat kuntoon – siitä enemmän seuraavassa osassa.
Blogiteksti on viides osa sarjasta ”10 käskyä seurakunnan Instagram-tilille”.
Lataa maksuton opas
Jos haluat itsellesi muistiin kaikki 10 käskyä selkeässä paketissa, lataa ilmainen opas!