Kuinka usein seurakunnan Instagram-tilillä kannattaa julkaista sisältöä?

10 KÄSKYÄ SEURAKUNNAN IG-TILILLE / Osa 4: Suunnittele julkaisutiheys

Kuukausiohjelma julkaistaan joka kuukausi Instagramissa” on ihan OK tavoite, mutta älä odota vielä sen perusteella yleisöryntäystä. Ensinnäkin ilmoitustaululle suunnitellut pienen präntin aaneloset eivät toimi somessa. Koskaan. Toisekseen ilmestyminen kerran kuussa Instagramiin, jossa aktiivisimmat käyvät monta kertaa päivässä, ei osoita kovin suurta kiinnostusta itse tilin seuraajia kohtaan.

Toki julkaisutiheyttä suunnitellessa kannattaa olla realistinen. Kukaan työntekijä ei ole vuoden ympäri töissä, ja vapaaehtoisetkin tarvitsevat joskus lomaa hommistaan. Etukäteen päätetyistä tilin tavoitteista, kohderyhmästä ja sisällön tyylistä saa jälleen apua tämänkin asian pohtimiseen.

Esimerkkejä postaustahdista tavoitteidesi pohjalta

Jos haluat tiedottaa aktiivisesti seurakunnan viikoittaisesta toiminnasta, tee tilaisuuksista erilliset kuvatiedostot Instagram-kuvakoossa ja ajasta ne tiliin yhdistetyn Facebook-tilin kautta Meta Business Suitessa ilmestymään pari vuorokautta ennen kyseistä tilaisuutta. Näin saat tehtyä vaikka kuukauden ohjelmistosta postaukset kerralla etukäteen.

Mikäli tilin pääpaino on seurakunnan ulkopuolisten ihmisten tavoittaminen kaupungissasi, ei ole katastrofi, vaikka pitäisit välillä pidemmänkin tauon päivittämisessä, ja panostat ulospäin suuntautuvien tapahtumien ennakkomarkkinointiin sekä aktiiviseen somettamiseen itse tapahtuman aikana.

Kun toivot tuovasi seurakunnan arkea somen kautta ihmisten tietoisuuteen Instgram-tilin kautta, pidä postaamisen kynnys mahdollisimman matalana. Työntekijän kuvaamana My Day -päivänä tarinoita voi tulla vaikka parikymmentä putkeen, vaikka postauksia tulisi harvemmin.

IG-tilin päivittäjän roolilla seurakunnassa on vaikutusta julkaisutiheyteen. Työntekijä voi kalenteroida aikaa somen tekemiselle vaikkapa viikoittain muiden toimistotöiden oheen. Vapaaehtoinen taas saattaa inspiroitua sisällöntuotannosta aina kokouksessa käydessään. Pidä huoli, että sisällöntuotannossa on riittävästi tiimiläisiä, jotta aktiivisuus ei jää yksien hartioiden varaan!

Mutta siitä lisää seuraavassa osassa.


Blogiteksti on neljäs osa sarjasta ”10 käskyä seurakunnan Instagram-tilille”.

Lataa maksuton opas

Jos haluat itsellesi muistiin kaikki 10 käskyä selkeässä paketissa, lataa ilmainen opas!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Scroll to Top