Nuorekasta vai vakavaa sisältöä seurakunnan Instagram-tilille?

10 KÄSKYÄ SEURAKUNNAN IG-TILILLE / Osa 3: Valitse sisällön tyyli

“Saako seurakunnan IG-tilillä hassutella?” saatat miettiä, kun sisällöntuotanto alkaa olla hallussa ja tekeminen on rentoa. Kyllä saa – mutta hyvän maun rajoissa tietenkin. Niin kauan, kun kevyempi sisältö tukee tilin tavoitetta ja se sopii somettajan persoonaan, se olisi jopa toivottavaa. Ihmiset eivät yleensä tule someen lukemaan tiedotteita, vaan viihtymään.

Jos seurakunnan Instagram-tilin tavoitteena on pelkästään informoida jäseniä, tilin sisältö jää helposti etäiseksi ja kuivaksi. Siksi kannustan miettimään tavoitetta ja kohderyhmää rohkeammin. Mikäli seuraajiksi toivotaan myös seurakunnan ulkopuolisia ihmisiä, “kaanaan kielen” käyttäminen (jota hyödynsin huonona esimerkkinä juuri itsekin) kannattaa karsia pois – tai ainakin selittää, mitä sillä tarkoitetaan. Eli ei ole sopivaa käyttää kristillistä slangia ulospäin suuntautuvassa viestinnässä.

Esimerkkejä sisällöistä ja tyyleistä

Jos toivot seuraajien Raamatun tuntemuksen kasvavan tilisi parissa, tee esimerikiksi Päivän Sana -tyylisiä postuksia, joissa selität jonkin Raamatun kohdan auki. Ota avuksesi selitysteokset ja selitä termit ja taustatekijät myös seuraajille. Pidä tyyli selkeänä ja säilytä neutraali tyyli, jotta opetus on uskottavaa.

Mikäli tahdot näyttää seurakunnan avoimena, pidä tyyli helposti lähestyttävänä. Laita linkkejä kokoustallenteisiin. Postaa kuvia ja tunnelmia jumalanpalveluksista, työntekijöistä, tapahtumista ja kävijöistä (luvan kera) julkaisuihin ja tarinoihin. Pidä tasapuolinen ja avoin keskusteluyhteys seuraajiin.

Nuoria jäseniä tavoittaessa kannattaa suosiolla antaa päivitysoikeudet nuorille itselleen, jotta tilistä tulee aito ja rento. Toteuta myös yhdessä nuorten kanssa todistuksia reelseihin ja tarinoihin – tai pitäkää vaikkapa rukouslive!

Seurakunnan IG-tilin sisällöntuottajiksi kannattaa siis valita sellaisia henkilöitä, jotka edustavat kohderyhmää. Jos se ei ole mahdollista, kannattaa ainakin haastatella muutamia kohderyhmän edustajia siitä, millaista sisältöä he tilille toivoisivat ja mikä saisi heidät seuraamaan tiliä ja olemaan vuorovaikutuksessa sen kanssa.

Kun olet suurin piirtein suunnitellut, mitä ja millaista sisältöä tilillä tulee olemaan, kannattaa kurkata kalenteria ja myöntää tosiasiat sen suhteen, kuinka aktiivisesti pystyt sisältöä tuottamaan. Mutta siitä lisää seuraavassa osassa.


Blogiteksti on kolmas osa sarjasta ”10 käskyä seurakunnan Instagram-tilille”.

Lataa maksuton opas

Jos haluat itsellesi muistiin kaikki 10 käskyä selkeässä paketissa, lataa ilmainen opas!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Scroll to Top