Älä yritä miellyttää kaikkia seurakunnan Instagram-tilillä

10 KÄSKYÄ SEURAKUNNAN IG-TILILLE / Osa 2: Rajaa kohderyhmä

“Mitä, eikö ilosanoma kuulukaan kaikille?” saatat ehkä nyt ihmetellä. Kun sanon, ettei sinun pidä yrittää miellyttää kaikkia, vaan seurakunnan Instagram-tilin kohdeyleisö kannattaa rajata, en tarkoita tietenkään sitä, etteikö hyvät uutiset seurakuntasi suusta kuuluisi koko maailman kuultavaksi. Mutta seurakuntasi IG-tili ei millään tule tavoittamaan koko maailmaa. Siksi sen kohdeyleisöä kannattaa rajata – jotta se tavoittaisi paremmin juuri ne ihmiset, joita se palvelee parhaiten.

Palaa IG-tilin tavoitteeseen, jonka kirjoitit ylös edellisessä osassa. Kohdeyleisön rajaaminen tapahtuu suoraan sen seurauksena. Jos esimerkiksi tilin tavoitteena oli pelkästään tiedottaa tulevista tapahtumista seurakunnan omille jäsenille, silloin rajaat kohderyhmäksi pelkästään seurakuntalaiset. Tällöin sinun ei tarvitse pohtia sen kummemmin, ymmärtääkö jokainen tilin sisällön pariin eksyvä kuntalainen, mitä “Bethel-temppelillä” tai “jumiksella” tarkoitetaan. Mutta tällöin tilin seuraajaksi tuskin tuleekaan muita, kuin seurakunnan omia jäseniä.

Kohdeyleisö-esimerkkejä tilin tavoitteiden pohjalta

Seuraavassa on muutamia esimerkkejä siitä, miten kohdeyleisön rajausta voi lähteä hahmottelemaan tilin tavoitteen perusteella. Ensiksi on listattu kuvitteellinen tavoite ja sen perään esimerkki valitusta kohderyhmästä.

  • “Seurakunnan ulkopuolisten ihmisten tavoittaminen Kuopiossa”
    → Kuopion keskustassa asuvat ihmiset
  • “Jumalanpalvelukseen osallistumisen kynnyksen madaltaminen”
    → seurakunnan omat jäsenet ja heidän seuraajansa 
  • “Nuorten aikuisten sitouttaminen seurakunnan jäseneksi”
    → 20-40-vuotiaat seurakunnan jäsenet ja heidän ystäväpiirinsä
  • “Raamatun tuntemisen lisääminen seuraajien keskuudessa”
    → seurakunnan suuntausta edustavat, suomea puhuvat paikalliset ihmiset
  • “Seurakunnan toiminnan läpinäkyvyyden lisääminen”
    → nykyiset ja entiset seurakunnan jäsenet, sekä heidän kontaktinsa

Nyt jos kohderyhmäksi on valikoitunut vaikka vain seurakunnan omat jäsenet, mutta heidän keski-ikänsä on 75 vuotta, kannattaa miettiä kanava tai tavoite uusiksi. Tai jos haluat evankelioida ihmisiä, mutta et tahdo tuottaa sisältöä Instagramiin omilla kasvoillasi, kontaktin saaminen täysin vieraisiin ihmisiin tulee varmasti olemaan vaikeaa.

Mennään kuitenkin sisällön tyyliin tarkemmin seuraavassa osassa.


Blogiteksti on toinen osa sarjasta ”10 käskyä seurakunnan Instagram-tilille

Lataa maksuton opas

Jos haluat itsellesi muistiin kaikki 10 käskyä selkeässä paketissa, lataa ilmainen opas!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Scroll to Top